Lakeshore
112 min
2001

Recenzija: DAR / THE GIFT

Recenzija: DAR / THE GIFT DAR
(THE GIFT)

Annie (Blanchet) lokalna je gatara u malom južnjačkom gradu. Po savjet joj često dolazi prijateljica (Swank) koju tuče nasilni muž (Reeves). Annie je savjetuje da ga napusti, zbog čega joj nasilnik Donnie prijeti. Kad netragom nestane lokalna ljepotica Jessica (Holmes), Annie ima u snu viziju potopljenog leša. Po njenim uputama pronalaze tijelo u Donnievom ribnjaku, Donnieja osude za umorstvo, a on prijeti vidovnjakinji uvjeren kako mu je namjestila umorstvo za osvetu. Naredne vizije, međutim, uvjere Annie da osuđeni nije pravi počinitelj.
DAR / THE GIFT

Zvuči nevjerojatno, ali još nedavno Sam je Raimi bio kultni filmski autor. S današnje distance, ta filmska vremena izgledaju kao drugi planet: u modi su bili ironični zafrkanti, svi su se "poigravali tradicijom" i "preispitivali konvencije", a glavni preduvjet za kultni status nekog autora bili su sati provedeni u gledanju trash filmova. Sam Raimi pred deset se godina savršeno uklapao u traženi model: bio je mlad, bistar, darovit i posve neozbiljan, a zanimao ga je samo film.
Svojom trilogijom "Evil Dead" - "Evil Dead 2" - "Army of Darkness: Medieval Dead", te još poznatijom (i boljim) "Darkmanom" Sam je Raimi na prelazu osamdesetih u devedesete reformirao horor. Žanr strave od tada je krenuo Raimijevim smjerom: prema napuštanju naracije, gomilanju ikonografskih dosjetki i totalnoj fantastici. Pred sudom filmske povijesti Raimija bi se moglo "optužiti" da je horror pretvorio u autoreferencijalnu vizualnu poeziju, što baš i nije simpatična orijentacija. Ali, kao i mnogi rodonačelnici štetnih trendova i Raimi je mogao počiniti štetu jer je bio darovit, pa time i utjecajan. Razigran i likovno maštovit, Raimi nije bez razloga zarazio filmofile. Zna li se da je svoje "klasike" Raimi radio praktički kao dvadesetogodišnjak, u kućnoj radinosti i da je počeo snimajući 8mm kamerom, onda mu se štošta može oprostiti i bilo bi ga pošteno izbaviti s optuženičke klupe iskvaritelja horrora. Ipak, jednom drugom sudu Raimi nije mogao umaći: onom vremena. Vrijeme, naime, teče, a od tebe se očekuje da odrasteš.

Dvojici Raimijevih srodnika i vunderkinda gotičke jeze - Timu Burtonu i Peteru Jacksonu - s ponešto je teškoća uspjelo odrasti: obojica su ušli u A ligu tržišnog filma. Raimiju to s odrastanjem nije išlo lako. U jednom je trenutku odlučio ostaviti iza sebe infantilne filmove strave s kosturima i crvljivim leševima i postati ozbiljni all round redatelj. Ishod baš i nije bio blistav: snimio je nezanimljivi vestern "Brzi i mrtvi" sa Sharon Stone, vrlo slabu sportsku dramu "For the Love of the Game" s Kevinom Costnerom, te triler-komediju "The Simple Plan". Na ovom je posljednjem filmu prvi put surađivao sa scenarističkim dvojcem Billy Bob Thornton i Tom Epperson koji su ga pozvali da režira i njihov naredni tekst - "The Gift".

Billy Bob Thornton poznat je i sjajan glumac koji paralelno s glumačkom karijerom tjera uspješno i autorsku. Kao scenarist, redatelj i glumac realizirao je čudesnu "Oštricu zločina", jedan od najboljih američkih filmova devedesetih. Zajedno sa zemljakom iz Teksasa Eppersonom Thornton je napisao još niz scenarija, uključujući i "One False Move", odličan krimić koji je 1994 režirao Carl Franklin, kao i novi Thorntonov film "All the Pretty Horses". Thornton je deklarirani ljubitelj pametnog folka i countryja, a to se u njegovim scenarijima vidi. Oni su redom mudra "americana", rafinirane drame o likovima uhvaćenim u malomišćansku klopku Srednjeg Zapada.

U "The Giftu" ("Daru") takva je osoba junakinja Annie (Cate Blenchet), vidovnjakinja koja živi od gatanja i koju vlastiti dar umalo košta života i sigurnosti. U svojoj osnovnoj žanrovskoj postavi "Dar" je horror koji spretno upliće whodunnit krimić u kojem odgonetamo počinitelja lokalnog umorstva. Po društvenoj širini i količini likova koje zahvaća, "Dar" se doima kao pravi mali pilot soap opere, ali soap opere kakvu bi čovjek povjerio na režiju Lynchu. Ono što je posebno zanimljivo u "Daru" jest što i sasvim rubne likove glume vrlo poznati glumci: tako će Raimijevim filmom prošetati Keanu Reeves, Hillary Swank, Katie Holmes, Greg Kennear i Giovanni Ribisi.

Nažalost, sva ta iznimna glumačka lica, vrlo zanimljiv kriminalistički-horror zaplet i obećavajući scenarij nisu bili dostatni za stvarno dobar film. Ulazna sirovina bila je takve kvalitete da "Dar" bez sumnje nije sasvim loš, ali od pokušaja da zamislimo što bi od ovakvog filma napravio sam Billy Bob Thornton ili netko poput Night Shymalana zaboli nas glava. Šteta što je "Dar" ispao tek korektno prosječan, ali krivnju za to snosi Raimi.
Film poput "Dara" iziskuje sasvim drugi tip interesa nego Raimijevi proslavljeni rani radovi. Iziskuje određenu ljudsku, promatračku mudrost, interes za karaktere i istraživanje stvarnosti. A Raimiju stvarnost ne ide od ruke, on je na nju imun, u njegovim rukama ona ostaje tek plošnom i bezbojnom.
U ovom je slučaju to velika šteta, jer je "Dar" mogao biti sjajan film.