JF/HRT
97 min
1998.

Recenzija: TRANSATLANTIC / Transatlantic

Recenzija: TRANSATLANTIC / Transatlantic TRANSATLANTIC
(Transatlantic)

Bježeći pred austro-ugarskom regrutacijom Murteranin Jakov (Filip Šovagović) početkom prošlog stoljeća stiže u Pittsburgh gdje upoznaje pravog oca Mihu (Josip Genda). Emigranta koji je uspio u Americi ali i stekao poslovne (Boris Dvornik) i političke neprijatelje (Ivo Gregurević). Nakon što Mihu ubijaju, Jakov naslijeđuje imetak i dalje se suprostavljajući očevim protivnicima. Nakon smrti žene Jakov se ponovo odlučuje vratiti u rodni Murter, kojeg godinama kasnije opet napušta ogorčen srpskom politikom u novoj državi...

TRANSATLANTIC / Transatlantic

Scenarist i redatelj Mladen Juran ambiciozno je krenuo u cijelu priču i očekivao sam dalmatinsku (hrvatsku) verziju "Kuma". Možda ne "Kuma", ali priča o dalmatinskoj emigraciji u Americi nagovještavala je projekt koji je netko mogao jednom snimiti o sudbinama težačke Dalmacije koja cijelo stoljeće iseljava sa krša tjerana raznim ekonomskim i političkim tegobama.

U svemu tome Juran se političko-scenaristički zagubio: u startu naglašava murtersko porijeklo i bijeg iz Kraljevine Dalmacije, da bi odjednom počeo nevještu krimi priču, zatim isforsiranu verziju o UDBI dvadesetih godina (!?) te završio sa dnevno-političko-emigrantskim pamfletima obojenim lijepim slikama (zasluge i komplimenti Goranu Trbuljaku) po kojima bi trebali pamtiti film koji se reklamira pod sloganom “prvi hrvatski film snimljen u Americi”. Kraj nalikuje propagandi lokalnog turističkog biroa u stilu: veliki vodopadi za veliki (pravi) odmor! Ovo nas nije trebalo zastupati na Oscaru!