Akcijski / Fantastični / Film Noir
Diumension Films
MG Film
102 min
1994.
hrvatski, slovenski, srpski
Commentary Track With Producer Jeff Most and co-Screenwriter John Shirley; Making-Of Featurette (16 Minutes); Interview With James O'Barr (33 Minutes); Deleted Scenes; Storyboards; Poster Concepts; Trailer

Re: VRANA / The Crow: Collector's Edition
Dobro zna li itko gdje se ovaj navedeni film može kupiti?
Zahvaljujem unaprijed
Komentar: thing 17.04.2004.

Recenzija: VRANA / The Crow: Collector's Edition

Recenzija: VRANA / The Crow: Collector's Edition VRANA
(The Crow: Collector's Edition)

Ljudi su nekad vjerovali kako, kad netko umre, vrana odnosi njegovu dušu u zemlju mrtvih. No, ponekad, vrana može vratiti dušu kako bi se ispravila nepravda. Na Đavolju noć – uoči Noći vještica – banda zločinca Top Dollara ubila je rock gitaristu Erica Dravena i njegovu zaručnicu Shelly. Godinu dana kasnije Eric ustaje iz groba: Đavolja noć bit će njegova noć osvete...

VRANA / The Crow: Collector's Edition

Nakon tragične smrti Brandona Leeja kružile su glasine kako će biti nemoguće kompletirati materijal i dovršiti film iako je preostalo samo nekoliko sekvenci. I kada je već sve izgledalo izgubljeno priskočili su u pomoć kompjutori i vizualni efekti, i na taj način je ipak dovršena jedna od najefektnijih živih akcija preuzeta iz stripa.

crow
crow

Usprkos jednostavnom skriptu, koji nikako ne može predstaviti originalni strip baš kao ni drugi, sve brojniji predstavnici humanog preseljenja stripa na film, ipak se mora priznati da je "Vrana", u tradiciji film noira, uveliko dočarala i oživjela ono isto uzbuđenje zahvaljujući kreativnom dizajnu, uspješnim akcijskim scenama, umjerenoj režiji i atraktivnom soundtracku (The Cure, Stone Temple Pilots, Jesus and Mary Chain, Nine Inch Nails, Pantera, Helmet, Violent Femmes, Medicine, Rage Against the Machine…).

Specijalno DVD izdanje "Vrane" izdano je paralelno u cijelom svijetu povodom desetogodišnjice tragične pogibije Brandona Leeja… "Vrana" je inspirirana popularnim stripom James O'Barra koji se pojavio početkom osamdesetih. Radnja je fokusirana na 'crnog anđela' koji je uskrsnuo iz mrtvih samo da bi se osvetio bandi propalica koja je ubila njega i njegovu zaručnicu Shelly Webster dan prije vjenčanja. Priča je više oštra nego bolna - radnja je smještena u unutrašnjost izmišljenog futurističkog grada paklene atmosfere prema kojem Batmanov Gotham City izgleda kao grad obasjan svjetlom. Darkerska klaustrofobičnost potencirana neprekidnom kišom i maglom (pomalo podsjeća na Scottovog "Blade Runnera") idealno balansira između dobra i zla - raja i pakla. Retrospektivno se vraćajući u noć kada je ubijen Eric Draven film nam kroz djevojčicu-naratora priča legendu o vrani i vraćanju iz svijeta mrtvih u trenutku kada je učinjena nepravda koja se mora ispraviti. Flash backovima vraćeni smo u noć brutalnog ubojstva rock glazbenika (O'Barr je lik stvarao nadahnut Edgar Allan Poeom  te kombinacijom Iggy Popa i Petera Murphyja, lidera grupe 'Bauhaus') i njegove zaručnice, a kroz osvetu ga prati vrana koja leti iznad njega i koja ustvari predstavlja njega samog. Sa njom Eric probija sve barijere mističnih sila i ulica do finalnog, gotičkog klimaksa u napuštenoj katedrali.

Scenograf Alex McDowall, redatelj (debitant) Alex Proyas i snimatelj Dariusz Wolski, uz pomoć kostimografkinje Arianne Phillips detaljno su i brižljivo oslikali film i lik sjenama prilagođavajući sve radnji i stvarajući (niti u jednom trenutku dosadnu) mračnu atmosferu. Prigovori se mogu voditi u smjeru "videospotovskog" pristupa, ali čini se da je to bio jedini ispravan način u prezentaciji (darkerskog) stripa gdje se malo pazilo na dramaturgiju - sve je podređeno dinamici. Uostalom, tek je drugi dio (jedini od nastavka koliko-toliko legitimni nasljednik prvijenca) pokazao koliko se ta videospotovština može zloupotrijebiti. Ironično, glumeći mrtvog čovjeka koji se vraća iz groba, Brandon je odigrao svoju posljednju i najbolju rolu toliko blizu vlastitoj sudbini. Još morbidnije izgleda flashback scena ubijanja samog Leeja, scena koja se doista dogodila kada je ranjen i nedugo nakon toga u bolnici preminuo (pogodjen bojevim metkom greškom umetnutim u redenik s manevarskim streljivom korištenim na snimanju). A da bi se sve podudaralo, Brandon Lee se trebao vjenčati sa svojom zaručnicom Elizom Hutton po završetku snimanja "Vrane". Film je posvećen njemu i zaručnici, a kao da je slutio da će mu se nešto loše dogoditi jer je o tome pričao svojim najboljim prijateljima Lou Diamond Phillipsu i Kiefer Sutherlandu. Nažalost, slutnje su se obistinile i Brandon Lee se svojom tragičnom smrću pridružio ocu Bruceu koji je (slično) tragično preminuo dvadeset godina ranije.

IMA JOŠ: ŠTO MOGU RAČUNALA

Prije desetak godina tri su glumca umrla nikada ne dočekavši kraj snimanja filmova. John Candy umro je od srčanog udara za vrijeme snimanja filma "Wagons East", River Phoenix od prekomjerne doze narkotika za vrijeme snimanja filma "Dark Blood", a Brandon Lee, sin legendarnog Brucea, izgubio je život nesretnim slučajem 50-ti dan (od predviđenih 58) snimanja filma "Vrana"  u Wilmingtonu. Međutim, to ne znači da ove filmove nismo vidjeti pošto su se producenti odlučili na njihovo dovršenje, negdje izmjenom scenarija a negdje kompjutorskom tehnologijom. Ovdje je riječ o "Vrani", prvom od ova tri koji je dovršen uz pomoć kompjutora i tvrtke Dream Quest Images i koji je postao kultnim. U samo tri dana prikazivanja ova gotička urbana fantazija zasnovana na popularnom stripu Jamesa O'Barra zaradila je skoro 12 milijuna dolara i u tom se tjednu film popeo na sami vrh američke top liste (ukupno 96 milijuna US$).

Kompjutori - Silicon Graphics Workstation i Apple Macintosche - iskorišteni su u više od sedam različitih scena koristeći 52 ranija snimka i premještajući glumca iz jedne scene u drugu. Jasno, za to je bilo prijeko potrebno izvršiti i određene preinake u scenariju. Film, sa prepravljenim skriptom i nekoliko novih scena stigao je u kina tijekom svibnja 1994, sa nešto povećanim budžetom zbog novonastalih troškova - od početnih 15 milijuna dolara troškovi su se popeli na 23 milijuna. Odluka o 'nastavku' snimanja donesena je dva mjeseca nakon tragičnog događaja (uz pristanak pokojnikove majke Linde i zaručnice Elize Hutton koje su izrazile želju da dovršeni film bude testament pokojnikovu talentu) i cijeli projekt sada je bio u rukama Dream Questa, tvrtke za specijalne efekte koja je iza sebe već imala niz uspjeha (Istrebljivač / Blade Runner, Potpuno sjećanje / Total Recall, Robin Hood: Princ lopova / Robin Hood: Prince of Thieves, Muha / The Fly…). Zadatak im je bio, uz pomoć digitalnog kompjutora, kreirati nove scene sa Leejem gdje su koristili dostupne, ranije snimke. I dok je forma digitalnog komponiranja i ranije korištena, nikada nije bila do sada upotrijebljena sa takvom sofisticiranošću kao kod Vrane. Producent Mark Galvin, iz Dream Questa, nadgledao je cijeli projekt: "Ovi snimci su prvi ove vrste… To je ta ljepota digitalne tehnologije i još jedna prednost tehnologije koja nam dozvoljava da pravimo nemoguće i ispričamo priču koja se drugačije nije mogla ispričati."

crow
crow