Gand wrote: Filmsko djelo narušava jedino naše DVD izdanje u kojem nema ama baš nikakvih dodataka.

I najgori perijevod jednog filma u povijesti jednog video izdanja. Jednostavno prestrašno. Jadni oni koji ga gledaju prvi puta i ne znaju engleski.
Komentar: Stavko 16.05.2007.

Recenzija: ISKUPLJENJE U SHAWSHANKU / The Shawshank Redemption

Recenzija: ISKUPLJENJE U SHAWSHANKU / The Shawshank Redemption ISKUPLJENJE U SHAWSHANKU
(The Shawshank Redemption)

Rijetki su filmovi u povijesti uspjevali prikazati trijumf duha na tako nezaboravan način kao što je to uspjelo "Iskupljenju u Shavshanku".  Ovom rečenicom započinje kratak osvrt na film koji se nalazi na poleđini domaćeg DVD izdanja, i istini za volju, nisam siguran ima li se što ovome dodati, a da ne bude puko napucavanje novinske kartice ili pak lametiranje o filmovima "buddy-prison" setinga. Film je proširena priča Stephena Kinga "Rita Hayworth and Shawshank Redemption" u kojoj je redatelj i scenarist Frank Darabont ispričao dojmljivu storiju o prijateljstvu, pravdi, slobodi i nadi koja se ne slama čak niti u uvjetima nesnošljivima za život.
ISKUPLJENJE U SHAWSHANKU / The Shawshank Redemption

Andy Dufresne (Tim Robbins) uspješni je bankar koji nevin biva optužen za ubojstvo svoje nevjerne supruge i njezina ljubavnika. Andy biva osuđen na dvje doživotne robije te ga upućuju u zatvor Shawshank u državi Maine. Pratimo Andyjevu sudbinu kroz oči pripovjedača i Andyjeva sudruga u zatvoru Reda (Morgan Freeman), zatvorenika osuđenog na doživotnu robiju koji je preko leđa već odvalio 20 godina kazne. Red je nenametljiv tip, odličan balanser između zatvoreničkih grupa koje su separirane po zatvoru, te stražara koje predvodi brutalni i manijakalni Byron Hadley (Fenomenalna uloga Clancyja Browna). Red je ujedno ključni čovjek ukoliko vam u zatvoru treba nabaviti bilo što, cigarete, žvakaće gume, vezice za cipele, ili pak nekakav komad alata, stari lisac koji se prilagodio zatvorskom životu, dakle sve ono što Andy nije.

Prvom polovinom filma dominira upoznavanje sa zatvorskom sredinom, emocionalno snažan prikaz borbe za prevlasti u zatvorskoj sredini te želja za opstankom u istoj. Druga polovina diže atmosferu kad glavni junak sticajem okolnosti postaje knjigovođa korumpiranog i beskrupuloznog zatvorskog upravitelja Samuela Nortona (dojmljiva uloga Boba Guntona), dobija uvide u njegove prljave poslove i nezakonite rabote kojima si preko leđa zatvorenika deblja bankovni račun, te Andyjevim saznanjem da postoji šansa da dokaže svoju nevinost. No u kulminaciji, Andyjeve posljednje šanse da se izvuče iz zatvora padaju u vodu, i kad sva nada konačno umire, na površinu izbija Andyjeva odlučnost i upornost u kojoj je ovaj naoko mirni, povučeni i staloženi čovjek, zapravo više od dvadeset godina intezivno radio na planu svog bijega iz Shawshanka. Jednom započeta akcija, povući će sa sobom niz lančanih reakcija u kojoj će svatko na svoj način doživjeti svoje iskupljenje.

Ova priča definitivno nije realistična slika jedne državne kaznionice u kojoj obitavaju osuđenici na doživotnu kaznu zatvora. S tog aspekta film je samo plošni prikaz onoga kako je to u glavi zamislio Stephen King. Film se gubi u realističnosti čak i kod banalnih stvari, primjerice gdje glavi glumci izgledaju jednako kroz period od 20 godina. No ideja vodilja i nije bila stvoriti novi "Pappilon" niti komparirati buddy-buddy aspket na relaciji Freeman - Robins i Hofman - McQueen. Ideja čitave priče sažeta je u samo nekoliko rečenica dijaloga između glavnih likova, i kroz premišljanja naratora Reda. Možda i više od riječi, govori jedna od nasnažnijih scena u filmu u kojoj nekoliko minuta svira "Duettino - Sull'Aria" iz Mozartova "Figarova pira".

Izniman film, izvrsno režirano i odglumljeno. Nezaboravne role koje će se pamtiti još dugo, dugo čak i kod likova koji su se samo nekoliko puta prošetali kadrom. (nezaboravni Bill Bolender kao ubojica Elmo Blatch). Filmsko djelo narušava jedino naše DVD izdanje u kojem nema ama baš nikakvih dodataka.