2001.
The Deep End

Recenzija: LJUBAV BEZ IZLAZA / The Deep End

Recenzija: LJUBAV BEZ IZLAZA / The Deep End LJUBAV BEZ IZLAZA
(The Deep End)

Analiza jednog mita
Lake Tahoe, Kalifornija. Margaret se budi jednog jutra i na obali jezera u neposrednoj blizini svog doma pronalazi mrtvo tijelo ljubavnika svog sedamnaestogodišnjeg sina. U odsustvu supruga, obuzeta panikom donosi nepromišljenu odluku, uklanja sve dokaze očiglednog umorstva i leš baca u jezero. Stvari se kompliciraju kada tijelo iznenada bude pronađeno, a Margaret i njen sin postaju žrtvom nemilosrdnog ucjenjivača.
LJUBAV BEZ IZLAZA / The Deep End

"Ljubav bez izlaza" film je koji se isplati pogledati, ako ne zbog zanimljive zaista intrigantne analize majčinstva onda barem zbog našeg Gorana Višnjića i izvanredne Tilde Swinton u naslovnim ulogama.

"Ljubav bez izlaza", labavo zasnovana na kriminalističkoj noveli "The Blank Wall" spisateljice Elizabeth Sanxay Holding (koja je svojevremeno bila jako popularna , pa je čak je i slavni Alfred Hitchcok u više navrata spominjao kao jedno od njemu najdražih štiva), priča je o odnosu između majke i sina i njenoj borbi s iznenadnom krizom koja prijeti da uništi njen obiteljski život. Rađena u najboljoj maniri klasičnih američkih melodrama ovaj film pod maskom trilera u osnovi istražuje dubine obiteljske ljubavi, granice komunikacije i tihu usamljenu ljepotu osobnog žrtvovanja u čemu veliku ulogu igra prekrasna metaforična fotografija Gilesa Nuttgensa, koji je za svoj izvanredan rad i dobio nagradu za fotografiju na Sundance Film Festivalu.

Nakon napetog uvoda i ubojstva, događanja usporavaju i kreću drugim tokom. Alek Spera (Goran Višnjić ), koji treba novac za svog šefa (Raymond J. Berry) smišlja ucjenu. Film rekosmo tada kreće silaznom putanjom, ne gubeći ni trena na zanimljivosti, zahvaljujući u najvećoj mjeri finoj McGeheejevoj režiji koja nepatvorenu filmsku napetost upravo hičkokovskim stilom uspijeva generirati kroz detalje svakodnevnog života uz minimum nasilnih akcijskih scena te zaista izvanrednoj glumačkoj izvedbi Tildi Swinton ("The Beach") koja dominira filmom.

Savršeno intepretirajući lik sasvim obične domaćice, spokojstvo i mirnoću njenog svakodnevnog života i istinsku majčinsku blagost njen lik je zaista dirljiv i nadasve uvjerljiv pa se gledatelj sa lakoćom poistovjećuje sa svim dilemama i promjenama njenog karaktera koje se tijekom priče odvijaju pred njegovim očima, od principijelnosti na početku filma do potpune moralne dezorijentiranosti na njegovom kraju.

Upravo stoga prava je šteta što je lik koji tumači Goran Višnjić tako blijedo prikazan. Nedorečenih motiva i loše ocrtanog karaktera Alek, premda jedan od zanimljivijih junaka u filmu kod publike stalno izaziva ista pitanja: što ga pokreće i zašto čini to što čini? Teško je reći kolika krivnja za ovaj propust leži na scenariju filma, a kolika na samom Višnjiću, no sigurno se može ustvrditi kako bi, da je lik misterioznog Aleka samo nešto plastičnije prikazan, te da se samo mrvicu više pozabavilo motivima njegova djelovanja, film nesumnjivo dobio na kvaliteti. Ako ništa drugo barem bi skriveni romantični odnos između Margaret i Aleka, koji se premda nezamjetljiv i nerealiziran cijelo vrijeme osjeća "u zraku" dobio nešto dublju podlogu s obzirom da film ne preispituje njihove osjećaje u tom smjeru.

McGeheejev film nije triler, već komentar na ulogu majke u zaštiti svoje obitelji od potencijalnih opasnosti kojima joj društvo prijeti. Umjetnost, i ne samo filmska, odavno je već došla do zaključka kako je majka u tu svrhu spremna na svaki stupanj samožrtvovanja. "Ljubav bez izlaza" gura rečeni zaključak do krajnjih granica, pa ipak nevjerojatnim premisama usprkos, ukoliko gledatelj prihvati pretpostavku da majka može postati iracionalna štiteći dobrobit vlastitog djeteta onda je tako nešto lako prihvatiti. Štoviše, vrlo brzo bivate uvučeni u posve neobičnu filmsku analizu mita o majčinstvu. Kolika je i dokle seže odgovornost majke prema društvu? I što kada se ta odgovornost nađe u direktnoj koliziji sa interesima njene obitelji? Ima li majka pravo izdati i izigrati principe društva u pokušaju da ih zaštiti? "Ljubav bez izlaza" definitivno daje nekoliko zanimljivih odgovora na tu temu, ali većina pitanja ipak ostaje visiti u zraku... No bez obzira na to, riječ je o zanimljivom, vrlo gledljivom filmu koji tjera na razmišljanje.