95 min
2007.
Evan Almighty

Recenzija: SVEMOGUĆI EVAN / Evan Almighty

Recenzija: SVEMOGUĆI EVAN / Evan Almighty SVEMOGUĆI EVAN
(Evan Almighty)

Evan Baxter odluči napustiti voditeljski posao te se okušati u političkim vodama. Uspijeva dobiti posao kongresmena, no novo radno mjesto mu se nalazi u Washingtonu, pa se on i njegova obitelj odluče na selidbu. Ispočetka se sve čini kao u bajci. Kupe veliku i predivnu kuću, Evan dobije ogroman ured i potporu od strane kongresmena Chucka Longa i svi su sretni i zadovoljni. No, ubrzo mu se počnu događati čudne stvari.

SVEMOGUĆI EVAN / Evan Almighty

Životinje ga počinju slijediti na svakom koraku, od mačaka, miševa preko raznoraznih ptica pa do vukova, medvjeda i ostalih malo opasnijih živina, no ne napadaju ga. Kao da to nije dovoljno čudno, na njegovu adresu počinju svakog dana pristizati pošiljke drva te sanduk sa tesarskim alatom, a brada i kosa mu počnu nekontrolirano rasti. Uskoro mu se ukaže tamnoputi čovjek, koji se predstavi kao Bog, i zatraži od njega da sagradi arku. Evan naravno pomisli kako je riječ o nekoj zbilja neslanoj šali, te nastavi sa svojim svakodnevnim životom, pokušavajući se ne obazirati na čudne stvari koje mu se događaju i na riječi tamnoputog muškarca. Ali, uskoro mu se život počinje raspadati. Napusti ga žena, posao mu počne trpjeti i on odluči poslušati Božje riječi te krene u izgradnju arke.

Kao što svi znamo, Jim Carrey se proslavio ulogama uspješnih kretena u komedijama poput "Ace Ventura: Pet Detective", "Ace Ventura: When Nature Calls" i "Dumb & Dumber", te je u očima publike postao klaun gumenog lica i tijela te tupavog izgleda kojeg nitko nije shvaćao zaozbiljno. Publika ga je ili voljela ili mrzila, bio im je ili smiješan ili iritantan, a kritika ga pak s druge strane uglavnom nije baš obožavala. Vremenom su ga se malo i zasitili pa je uspjeh njegove daljnje karijere postao pomalo upitan. Carrey je tada brže bolje odlučio zaplivati malo ozbiljnijim vodama, te je kako bi osvojio kritičare počeo snimati većinom drame u kojima se glumački i te kako iskazao ("The Truman Show", "Man on the Moon", "The Majestic"), a sve rjeđe komedije. Jedna od tih rijetkih komedija koje je snimio nakon što se bacio na ozbiljnije projekte, kako bi s vremena na vrijeme zadovoljio i svoje stare fanove, bila je i "Bruce Almighty". Carrey je ponovno surađivao sa nekim starim znancima, kao što su redatelj Tom Shadyac, pod čijom redateljskom palicom se Carrey i probio među zvijezde jer je upravo on režirao neke od njegovih najvećih hitova poput "Ace Ventura: Pet Detective" iz 1994. i "Liar Liar" iz 1997. godine. Tu je ponovno bio i scenarist Steve Oedekerk koji je, osim što je napisao scenarije za neke od vrlo poznatih komedija ("The Nutty Professor", "Nutty Professor II: The Klumps", "Kung Pow: Enter the Fist"), ujedno napisao i režirao nastavak najpoznatijeg Carreyevog hita, malo slabiji, ali još uvijek urnebesan "Ace Ventura: When Nature Calls". Sama priča filma o Bogu koji odluči uzeti odmor i sve svoje moći prepustiti običnom smrtniku Bruceu je bila iznimno zanimljiva i obećavajuća, a kad se svemu tome još pridoda i Morgan Freeman u ulozi Boga te "prijateljica" Jennifer Aniston kao Carreyeva bolja polovica, uspjeh i ništa manje od toga je bio i te kako očekivan.

I zaista, film je bio uspješan, posebice na financijskom planu te je zaradio solidnih 242 milijuna $ samo na američkom tržištu. Iako kritike baš i nisu bile najsjajnije, nisu bile ni posebno loše. Bila je to simpatična i pitka obiteljska komedija sa nekoliko izvrsnih gegova, ali u cjelini možda mrvicu i razočaravajuća. Naime, film nije bio tako urnebesno smiješan kao neke prethodne Carreyeve komedije, neke stvari su ostale nekako neiskorištene te je u cjelini čak ispao mnogo ozbiljniji i nazovimo to pristojniji nego što se moglo očekivati, no još uvijek dovoljno zabavan. Vidjevši troznamenkastu brojku koja prelazi 200 milijuna $, producenti su se polakomili te odlučili snimiti nastavak, što se naravno moglo i očekivati. Iako su redatelj Tom Shadyac, scenarist Steve Oedekerk i glumac Morgan Freeman pristali na taj prijedlog, Carrey je odbio suradnju, te su se producenti našli u slijepoj ulici, ali ne zadugo. Naime, kako ih to nije ni ranije sprječavalo, tako su i ovaj put odlučili snimiti još jedan nastavak Carreyevog filma ali bez Carreya ("Son of the Mask", "Dumb and Dumberer: When Harry Met Lloyd").

Glavna uloga je ovaj pripala komičaru Steveu Carellu, koji je u originalu igrao sporednu ulogu televizijskog voditelja Evana Baxtera, te bio zaslužan za možda i najsmješniju scenu u originalu, kada on potaknut Bruceovim božanskim moćima napravi budalu od sebe ispred kamera. Producenti su se za njega odlučili tek nakon što je postao vruća roba razvalivši kino blagajne hit filmom "The 40 Year Old Virgin", odradio izvrsnu ulogu u jednako tako izvrsnom filmu "Little Miss Sunshine"te osvojio publiku ulogom u američkoj verziji serije "The Office". Do tada se obično pojavljivao u cameo ulogama Farrellovih filmova "Anchorman: The Legend of Ron Burgundy", "Melinda and Melinda" te "Bewitched". Brucea je tako zamijenio Evan i sve je bilo spremno za snimanje. I što se na kraju može očekivati od ovog filma, da li je Carrell odradio bolji posao nego Carrey i da li je ovaj nastavak bolji od originala, ili barem jednako dobar?

Gledajući u cjelini, ni jedno od toga. Ne da je Carrell nešto lošiji komičar od Carreya, dapače, oba su odlična samo im je stil drugačiji. Carrey se više preglumljuje i svoj humor u većini slučajeva bazira na fizičkim gegovima koristeći svoje lice i tijelo, praveći grimase i sl., a Carrell je malo smireniji, prirodniji, te često ciničan ali opet smiješan samom svojom pojavom. Stvar je u scenariju koji je pun glupih situacija, klišeja i ne baš uspješno napisanih fora. Ovaj film bi se najlakše mogao opisati kao Biblijski ep (nešto poput "The Bible: In the Beginning..."), mrvicu moderniziran te upakiran u simpatičnu i dopadljivu obiteljsku komediju sa dozom patetike i ekološke savjesti. Da ćete se nasmijati gledajući ga, baš i nećete. Barem ne ako imate više od 12 godina, jer jedino će mlađi donekle uživati u filmu i to prvenstveno zato jer u njemu ima mnogo životinja koje izvode raznorazne gluposti. Jedino što je recimo meni osobno bilo zaista smiješno je bila odjavna špica gdje se vidi da se ekipa na snimanju zabavljala mnogo više nego publika u kinu. Od Oedekerka sam očekivao mnogo brutalniji humor, no očito je da su producenti željeli ovaj film približiti što široj publici, obiteljima s djecom, pa je s toga i humor morao biti pristojniji. Uz to je očito da su se ustručavali i nisu se htjeli previše sprdati na račun kršćanstva i religije da ne bi nekome stali na žulj. Doduše pročitao sam negdje da su se Islamski vjernici pobunili protiv filma jer navodno ismijava Biblijski potop te prikazuje Boga previše ljudskim čime vrijeđa Islamsku vjeru. Sličnu buku su navodno digli i kada se "Bruce Almighty" otvorio, no to tada, a ni sada, nije imalo nekog većeg utjecaja i značenja. A opet, možda je razlog za pomalo blesavu priču punu klišeja i taj što izvorni scenarij "The Passion of the Ark" kojeg su napisali Bobby Florsheim i Josh Stolberg zapravo nije imao veze sa filmom "Bruce Almighty" (iako ni sada nema baš previše), tj. nije bio zamišljen kao nastavak tog filma. Studio ga je otkupio od njih za 2 i pol milijuna $ na nagovor redatelja Shadyaca te dao Oedekerku da ga preradi u nastavak "Bruce Almightya".

Jedino što ovaj film povezuje sa originalom je Morgan Freeman u ulozi Boga i Steve Carell. Osim toga ovaj film nema nikakve veze sa originalom, i u biti ničime ne opravdava svoj naslov "Evan Almighty" iliti "Evan Svemogući", pošto Evan u nastavku za razliku od Brucea iz originala nema nikakve Božanske moći, te stoga niti nije Svemogući. On jednostavno na Božji zahtjev gradi arku i ništa više. E sad, njemu s vremenom nekontrolirano počne rasti brada i kosa, a i posjedi, ali sve to bez nekog razloga, te se ispostavi da je to neki Božji štos kojim se On zabavlja. Također nigdje nije objašnjeno zašto se sve životinjske vrste pojave u paru kako bi se ukrcale na arku, kad ne samo da pola njih niti ne žive u uvali koja biva potopljena, već niti na američkom kontinentu!? Povrh svega toga zanimljivo je kako se svi stanovnici uvale nađu u blizini arke baš prije potopa i svi se uspiju popeti na nju na vrijeme i spasiti se. Zar neki od njih ne rade, idu u školu, ili općenito imaju nekog drugog posla nego da gledaju kako neki luđak sa bradom u halji gradi arku?!

Glumačke izvedbe nisu ništa posebno, i jedini koji se donekle izdvaja je već spomenuti Carrell, dok su svi ostali prosječni. Carrell je opušten , zabavan, prirodan, tek se u dvije ili tri scene malo preglumljuje. Ali na žalost, ipak nam ne uspijeva ponuditi ništa specijalno. Društvo mu kao i Carreyu u originalu pravi zvijezda jedne popularne TV serije. Riječ je o Lauren Graham iz serije "Gilmore Girls". Simpatična je to glumica koja je u spomenutoj seriji dokazala da ima smisla za humor, no ovdje djeluje potpuno neiskorišteno. Morgana Fremana ne bi trebalo ni spominjati. Čovjek se pojavljuje u filmu sve skupa niti desetak minuta. Vjerojatno je sve svoje scene snimio u dva ili tri dana, pobrao lovu i pokupio se kući. John Goodman je pomalo iritantan, ali u biti takav je kao "glavni negativac" očito i morao biti. Wanda Sykes, poznata inače po ulogama tipičnih crnačkih komičnih sidekickova kojima često krade scene glavnim glumcima, ovdje samo (loše) ponavlja ono što je radila u prijašnjim filmovima, te zapravo nema ni jednu smiješnu scenu. CGI efekti su prosječni pa čak negdje i loši. Posebice ako se uzme u obzir da su na njima radile čak dvije iznimno poznate tvrtke na tom području, Rhythm & Hues (R&H) i Industrial Light & Magic (ILM), i to da je budžet filma iznosio enormnih 175 milijuna $, što "Evana" čini najskupljom komedijom ikada snimljenom. Film nam dakle po pitanju CGI efekta ne nudi ništa novo ili bolje što nismo već vidjeli u naslovima kao što su recimo "Dr Dollitle", "Dr. Dollitle 2", "Jumanji" itd. (CGI životinje) ili "The Perfect Storm", "Poseidon" ili "The Guardian" (veliki valovi, brod zahvaćen nevremenom).

Unatoč mnogim nedostacima koje sam nabrojio ne mogu reći da je Evan zaista loš ili negledljiv film jer sam vidio i mnogo gorih. Jednostavno ne nudi ništa novo i originalno te nije urnebesno smiješan, već samo mjestimično zabavan. Kao što rekoh, najmlađi će se zasigurno zabaviti. Eto, zbog odjavne špice koja mi je nakon svega podigla raspoloženje i dobro me nasmijala pola ocjene više. A vama preporučujem da ga ipak zaobiđete u kinima, pa čak i na DVD-u, te eventualno pogledate ako budete imali volje kada se za godinu/dvije pojavi na malim ekranima.

« povratak Ivica Pustički