Touchstone
106 min
2002

Recenzija: MISTERIOZNI ZNAKOVI / Signs

Recenzija: MISTERIOZNI ZNAKOVI / Signs MISTERIOZNI ZNAKOVI
(Signs)

Bivši svećenik (Gibson) nakon smrti supruge živi na udaljenoj farmi s dvoje djece i bratom (Phoenix). Jednog pronađu iskrčen dio kukuruzišta. Ispostavi se da iskrčeno polje ima oblik tajanstvenih, pravilnih krugova. Istodobno, u cijelom su okrugu životinje uznemirene i agresivne, a bejbifoni hvataju čudne zvukove. Gibson isprva vjeruje da je riječ o prevari, ali se ispostavi da je riječ o vanzemaljskoj invaziji. Kukuruzište će biti mjesto iskrcavanja.
MISTERIOZNI ZNAKOVI / Signs

Honore Balzac u jednoj je od knjiga napisao kako se u društvenu elitu može ući samo na dva načina: ili strelovito i namah poput topovske granate, ili tiho i postupno poput kuge. Nema uopće sumnje kojim je putem išao filmski uspon M. Nighta Shyamalana: to nije bila topovska granata, to je bio potres od deset richtera.
Ovaj sin indijskih liječnika iz Philadelphije proslavio se preko noći svojim drugim filmom, "Šestim čulom", spiritualnim horrorom koji se u hipu premetnuo u jedno od najvećih tržišnih iznenađenja suvremenog filma. Najgledaniji film strave svih vremena, "Sixth Sense", ipak nije svog tvorca smjestio u nišu žanrovskih obrtnika. Bio je to film otvoreno metafizičkih pretenzija i spekulativno-filozofske teme, što ne čudi zna li se da je Indijac Shyamalan kršćanin, da je završio elitne vjerske škole i to iskustvo opisao debitantskim filmom, religioznom dramom "Wild Awake".

Nastavak Shyamalanovog opusa temeljio se na sličnim sastavnicama kao i "Šesto čulo": s jedne strane na horrorskoj atmosferi, osjećaju nadiruće nelagode i jeze, a s druge na religioznoj fantaziji u kojoj providnost aranžira čuda i nesvakidašnje koincidencije, a Božja blaga ruka milosrdno sklapa viši naum o kojem prestravljeni likovi nemaju pojma. Zahvaljujući činjenici da kao pripovjedač kreira nesvakidašnje obrate i spektakularne poante, Shyamalan je nakon "Šestog čula" i "Unbreakable" stekao u Hollywoodu status briljantnog scenarista kojem tek eto usput dopuštaju da i režira. On je i sam poticao takvu percepciju tvrdnjama poput one da mu je ideal u trasiranju karijere Woody Allen. Međutim, takav pogled na M. N. Shyamalana čini nam se potpuno pogrešan. Mit o Shyamalanovom scenarističkom geniju temelji se na dosjetkaškoj prirodi njegovih scenarija, efektu koji im je zapravo mana. S druge strane, komentatori su propuštali primijetiti da je Indijac iz finog filadelfijskog društva upravo bogomdano darovit redatelj, čovjek koji kamerom i tempom uspijeva proizvesti jezu na način najboljih filmskih dekadenata, Hitchcocka, Siodmaka ili Langa.

Shyamalanov četvrti film "Misteriozni znakovi" (Signs) potvrda je ove čudne dvostrukosti. S jedne strane, "Signs" je film upravo bezobrazno pun scenarističkih manjkavosti. Ovaj se put Shyamalan odrekao izrazite fabularne kombinatorike, što je samo ogolilo dramaturške manjkavosti filma. Shyamalan je i ovaj put izrazito fiksiran na pitanja vjere, sumnje i Božje milosti, ali poput nevještog početnika maše tim motivima gledatelju pred nosom, umjesto da ih provuče diskretno. Egzistencijalna sumnja glavnog lika, udovca i bivšeg svećenika (Mel Gibson) ocrtana je pučkoškolski, a većina ostalih likova tek je fasada. Ponajviše razočarava Shyamalanov odnos prema drevnom SF motivu invazije vanzemaljaca. "Marsovci" su kod Shyamalana nalik onima iz pulp-trivijale "Dan nezavisnosti": zloćudni agresori i ubojice. Te ubojice u finalu filma zaustave - drvene daske! Doista, od najskuplje plaćenog scenarista Hollywooda čovjek bi očekivao više.

U bilo čijim drugim rukama "Signs" bi bili dozlaboga komičan film. Ali, ponovo se potvrđuje činjenica koju je dosad zapravo malo tko primjećivao: da je mladi Indijac genijalno darovit redatelj. On ima maestralan osjećaj za tempo, montaža mu je nepogrešiva "u kvadrat", vizualno je maštovit, umješan s kamerom i mizanscenski dosjetljiv. Shyamalanovo umijeće virtuozne manipulacije uspijeva u "Signs" nemoguće: uspijeva gledatelja navesti da zaboravi idiotizam sadržaja, da se prepusti igri strave, filmskoj jezi koja je kod Shyamalana apstraktna kao glazba. U toj glazbi Shyamalan je Mozart, u pripovijedanju priča nije niti Salieri.