Paramount
89 min
2001

Recenzija: ZOOLANDER / ZOOLANDER

Recenzija: ZOOLANDER / ZOOLANDER ZOOLANDER
(ZOOLANDER)

Zoolander (Stiller) slavni je maneken, lijep, neobrazovan i glup. Računajući na njegovu glupost, modni mogul Magutu hipnotizira ga sa zadatkom da izvrši umorstvo malezijskog predsjednika, filantropa koji je podigao nadnice, zabranio dječji rad i time ekonomski ugrozio modnu industriju. Umorstvo se treba dogoditi usred modne revije. Premda je filmska godina tek počela, pojavio se već prvi ozbiljni kandidat za titulu najgoreg filma u 2002. Taj se kandidat zove "Zoolander", po rodnoj definiciji je crna komedija, a osoba kojoj imamo pripisati zlodjelo zove se Ben Stiller.

ZOOLANDER / ZOOLANDER

Ben Stiller jedan je od zanimljivijih novih američkih komičara. U posljednjih nekoliko godina Stiller se nametnuo zanimljivim ulogama u erotskoj drami "Prijatelji i ljubavnici" cijenjenog Neila LaButea ("Bolničarka Betty"), potom ulogom u sjajnoj camp-komediji braće Farrelly "Svi su ludi za Mary" i simpatičnoj woody-allenovskoj varijaciji "Flirting With Disaster". Korak prema statusu zvijezde načinio je komedijom "Meet the Parents" u kojoj ga maestralno kinji budući tast De Niro. S evidentnim rezultatima na blagajni, Stiller se našao u poziciji da diktira vlastite projekte. Tako je u "Zoolanderu" suautor priče, koscenarist, glavni glumac i redatelj. Nažalost, novog Woody Allena nismo dobili.

Woody Allena ne spominjemo ovdje uzalud. Stiller je u većini svojih filmova dosad glumio tip koji se - s generacijskih transformacijama - može uporediti s onim manhattanskog nervčika. Nižeg rasta, semitske fizionomije i intelektualnog izraza, Stiller je u pravilu glumio neurotizirane urbane tipove pune erotskih i/ili macho frustracija, skeptičke, samoanalitične, ugrožene, nesigurne glede vlastita statusa, a osobito stature. Utoliko je više nego apsurdno što se Stiller u svojom prvom autorskom filmu odvažio sam sebi dati ulogu - lijepog manekena! Stiller je u privatnom životu zacijelo naočit čovjek, ali njegova je filmska pojavnost nešto sasvim drugo: očito je Stilleru bilo više do redefinicije vlastita glumačkog imagea nego do građenja komediografske reputacije. A film je okrutna zvjerka - kad je zloupotrebljavaš odmah te kažnjava, a Stillera je kaznila kreativnim debaklom.

Odluka Bena Stillera da sam sebe izloži kao ljepotana nije samo bila narcisoidni hir, nego i dio opće tvorbene taktike u "Zoolanderu". "Zoolander" je film o modi. U njemu se stalno govori o ljepoti, ali lijepih ljudi nema. Ženskih modela u filmu gotovo nema, svi muškarci iz svijeta mode prikazani su karikaturalno, dekadentno i nakaradno, a jedino pristalo lice u filmu je - novinarka! Stiller je svijet mode konstituirao kao prostor groteskne i karikaturalne ružnoće. U tom smislu posve je deplasirano povezivati Stillerov film s Altmanovim "Pret-a-porterom" koji se često navodi kao Stillerov uzor. Uza sve enormne slabosti, Altmanova satira na modu nije stilski sporna, osim ako nije sporna činjenica da je relativno realistična i stilski konvencionalna. Stiller je jednim dijelom duše htio učiniti isto, zato je vjerojatno i uveo u film niz slavnih osoba koje glume same sebe (Davida Bowiea, Donalda Trumpa, Billyja Zanea…). Ipak, "Zoolander" je drugim i većim dijelom svoje duše camp burleska slična "Austin Powersu" ili nebrojenim lošim epigonima Burtonova "Batmana". S "Austin Powersom" Stillerov film dijeli još jedno svojstvo: oba su neopisivo malo duhoviti.

Dodamo li tu red plošne političke angažiranosti, red površne socijalne osvještenosti i bedasti špijunski zaplet, slika se upotpunja: "Zoolander" je stvarno nejestiva kaša. Dno dna u filmu je pojava Mille Jovovich kao karikaturalne Ruskinje na tragu Bond-filmova, a jedina svjetla točka Owen Wilson koji se nakon "Shanghai Noona" drugi put nameće kao osvježavajući komičarski partner.