VTI
120 min
2001

Recenzija: 15 MINUTA / 15 Minutes

Recenzija: 15 MINUTA / 15 Minutes 15 MINUTA
(15 Minutes)

Eddie Flemming (Robert De Niro) je inspektor njujorške policije, prvorazredan istražitelj, ali i medijski šoumen koji je spreman prodati košulju za pet minuta pred kamerama. Služi kao glavni izvor informacija autorima tabloidne TV-crne kronike "Top Stories", a oni ga za uzvrat promiču u policijsku zvijezdu. Svojih petnaest minuta slave traže i Emil i Oleg (Karel Roden i Oleg Taktarov), dvojica istočnoeuropskih imigranata koji u New York stižu s turističkim vizama.
15 MINUTA / 15 Minutes

Emil i Oleg sitni su kriminalci koji netom po dolasku u New York počine ubojstvo iz osvete i snime ga ukradenom kamerom. Fascinirani američkim medijskim pejsažem i statusom ubojica kao superstara odluče nastaviti rabotu: nižu ubojstva, snimaju ih, a konačni im je cilj da se na sudu oslobode psihijatrijskom dijagnozom, a potom i obogate prodajom filmskih i knjiških prava na vlastitu biografiju. Sukob medijski podjednako osviještenog žandara i lopova ima i treću stranu. Nju predstavlja mladi inspektor za podmetanje požara Warszaw (Edward Burns), potomak Poljaka, medijima neskloni introvertni ekspert kojem će na vrhuncu klanja pregorjeti osigurač i postat će heroj.
Slavna Warholova krilatica o 15 minuta slave toliko je već uvriježena i nemilice rabljena da redatelj i scenarist trilera "15 minuta" John Herzfeld nije imao osobite potrebe da u filmu samom tumači aluziju koju donosi naslov. Jer, "15 minutes" je film koji se bavi ljudima željnim vlastitih petnaest minuta. U okolnostima medijskog totalitarizma ne postojiš ako nisi bio na televiziji, i zato su glavni junaci Herzfeldovog filma spremni na sve da tamo dospiju.

Jedan od njih je Flemming (Robert De Niro), inspektor njujorške policije, prvorazredan istražitelj, ali i medijski šoumen koji je spreman prodati košulju za pet minuta pred kamerama. Služi kao glavni izvor informacija autorima tabloidne TV-crne kronike "Top Stories", a oni ga za uzvrat promiču u policijsku zvijezdu. Svojih petnaest minuta slave traže i Emil i Oleg (Karel Roden i Oleg Taktarov), dvojica istočnoeuropskih imigranata koji u New York stižu s turističkim vizama. Emil i Oleg sitni su kriminalci koji netom po dolasku u New York počine ubojstvo iz osvete i snime ga ukradenom kamerom. Fascinirani američkim medijskim pejsažem i statusom ubojica kao superstara odluče nastaviti rabotu: nižu ubojstva, snimaju ih, a konačni im je cilj da se na sudu oslobode psihijatrijskom dijagnozom, a potom i obogate prodajom filmskih i knjiških prava na vlastitu biografiju. Sukob medijski podjednako osviještenog žandara i lopova ima i treću stranu. Nju predstavlja mladi inspektor za podmetanje požara Warszaw (Edward Burns), potomak Poljaka, medijima neskloni introvertni ekspert kojem će na vrhuncu klanja pregorjeti osigurač i postat će heroj.
"15 minuta" Johna Herzfelda film je koji ima kudikamo veće ambicije od pukog krimića o serijskim ubojicama. Herzfeld je očito namjeravao načiniti sarkastičnu i crnu satiru na američki medijski krajobraz, a osobito američku opsesiju slavom, pa makar onom mračnom i herostratskom. Herzfeld je američku kulturu celebrities i opsesiju televizijom želio prikazati iz očuđujućeg izvanjskog motrišta, pa je zato uveo likove istočnoeuropskih zlikovaca koji Ameriku otkrivaju kao Dorothy zemlju Oz. Pa ipak, i sa žanrovskog i sa socijalnog stanovišta "15 minuta" pada upravo na Olegu i Emilu.

Čak i najbenevolentniji gledatelj teško se može poistovjetiti s krimićem u kojem se negativci od prve do zadnje sekunde ponašaju kao idioti. A dvojica istočnjaka kod Herzfelda to čine: snimaju vlastite zločine, naivno vjeruju da će se izvući na neubrojivost, lakomisleno povlače upravo one poteze koje policija očekuje. Činjenica da su dva istočna bad guya u filmu apsolutni idioti ima i svoju rasističku dimenziju. Bilo Čeh Emil, bilo Rus Oleg, Herzfeldovi istočnjaci uklapaju se u najšovinističkije klišeje o postkomunističkim državljanima kao naivnim glupanima koji mistificiraju Zapad i halapljivu žele brzi novac. Kako takvi negativci naprosto nisu dramski zanimljivi, Herzfeld u drugoj polovici filma oštricu usmjeruje prema televiziji. Ali ni tu nije posebno dubok: devijantno TV žutilo za Herzfelda je više krivnja svjetine koja je guta nego konkretnog odnosa kapitala i konkurencije.

Odviše žanrovski površan da bi bio zanimljiv krimić, a suviše plitak da bi bio socijalna analiza, Herzfeldov je film ostao u nesretnom međukraljevstvu. Mudar producent bi autora usmjerio da od ove priče napravi crnu društvenu komediju. Tada bismo imali film tipa "Bullworth", "Predsjedničke laži" ili "Election Day". Ovako smo dobili bezličan film koji k tomu posjeduje antipatični paket predrasuda o istočnoj Europi. Kad ovako misle o Česima, možete mislit gdje smo mi.